loading...

اطلاعات جامع از طراحی سایت

بازدید : 21
دوشنبه 5 دی 1401 زمان : 11:11

پیاده سازی مقر داده یکی دروسی می‌باشد که دانشجوها مجال کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر میل برنامه آن را در فهرست دروس اصلی خویش دارا هستند.طراحی سایت در مشهد در زمان فوق لیسانس نیز این درس در فهرست دروس اساسی دانشجویان مهندسی کامیپوتر-نرم‌افزار قراردارد. در درس اصول پیاده سازی مقر داده به مباحث ذیل پرداخته گردیده‌است.

مضمون‌ سیستم رئیس مقر داده رایا پارس (Database Management System | DBMS)
مفهوم داده، داده ها و علم
مضمون‌ مقر داده
مولفه‌های مقر داده
گونه های ارتباط و مختصات آن ها
جایگاه‌بندی صفت‌ها
مضمون‌ ساختار داده و گونه های آن
سبک‌سازی با شیوه موجودیت-ارتباط طراحی سایت (Entity-Relationship)
سبک‌سازی با شیوه موجودیت ارتباط بهبودیافته (Enhanced Entity–Relationship | EER)
اختصاص و سرایت کردن
سبک‌سازی معنایی
سبک‌سازی با طرز لهجه سبک‌سازی یک پارچهahrefs (Unified Language Model | UML)
اشکال عملگرها در مقر داده
معرفی لهجه پرسمان تشکیل داد‌یافته (Structured Query Language | SQL)
معماری مقر داده و گونه های آن
جایگاه‌بندی انواع سیستم‌های مدیریت مقر داده
مزایا و معایب سیستم‌های مدیر مقر داده
مفاهیم سبک داده ارتباط‌ای
جبر ارتباط‌ای و اکانت ارتباط‌ای
پیاده سازی منطقی مقر داده
پیاده سازی فیزیکی مقر داده
کلاً، دانشجوها دوران کارشناسی بایستی پس از تحقیق کتاب پیاده سازی مقر داده یک فهم و شعور کلی از مفهوم سیستم رئیس مقر داده، سبک‌سازی مقر داده، معماری مقر داده، پیاده سازی مقر داده و زبان پرسمان ایجاد کرد‌یافته یا این که SQL داشته باشند. در دوران فوق لیسانس، اشخاص مباحث خیال گردیده را با عمق بیشتری آموزش می بینند.

کتاب پیاده سازی مقر داده
فعلا یک کتاب به گویش فارسی، مرجع اساسی فراگیری پیاده سازی مقر داده به صورت خاص در زمان کارشناسی می‌باشد.

مفاهیم بنیادی مقر داده، محمدتقی شیخ رانکوهی، انتشار جلوه
یکی کتاب‌های دوستداشتنی برای اشخاصی که عشق‌مند به کمپانی در کنکور فوق لیسانس میباشند، در پی آمه میباشد.

کتاب درس و کنکور مقر داده‌ها، حمیدرضا مقسمی، تکثیر پیشرفت علم ها شالوده
کتاب مفاهیم بنیادی مقر داده و یا این که جزوه‌های آن به صورت معمول تحت عنوان مرجع مهم درسی در دانش گاه‌ها آیتم استعمال قرار میگیرد. در بازه زمانی فوق لیسانس معمولا از کتاب ها گویش مهم برای درس دادن درس پیاده سازی مقر داده توسعه یافته به کارگیری میگردد. بعضا از متداول‌ترین مراجع برای درس پیاده سازی مقر داده توسعه یافته به دنبال نقل شده‌اند.

مقر داده توسعه یافته، علی گردباد‌زاده مژدهی، انتشار اورنگ
مقر داده‌های توسعه یافته، محمد کریم ومهربان سهرابی، تکثیر: پوران تحقیق
Publisher: Addison-Wesley ,Ramez Elmasri and Shamkant b. Navathe ,Fundementals of Database Systems
Publisher: Connect Learn Succeed, Abraham Silberschatz and Henry F. Korth and s. Sudarshan, Database System Concepts
Hugh Darwen ,An Introduction to Relational Database Theory


کتاب مقر داده دکتر فرشید شیرافکن
در کتاب بدون پول مقر داده‌ها که بوسیله دکتر فرشید شیرافکن نوشتن گردیده است، استارت مفاهیم اول مقر داده تشریح میگردند. بعد از آن در فصل دوم، «نمودار موجودیت ارتباط» (Entity Relationship Diagram | ER) و در فصل سوم سبک ارتباط‌ای درس دادن میگردد. به‌دنبال، جبر ارتباط‌ای و SQL و در آخر، تعلق و نرمال‌سازی به زبانی بسیار معمولی نقل شده میباشد. از این کتاب می‌اقتدار برای شایستگی برای کنکور ارشد استفاده نمود. همینطور، می‌اقتدار از آن در کنار یادگرفتن‌های مقر داده فرادرس بهره برد. به‌دنبال، لینک دانلود بدون‌پول کتاب آموزش مقر داده‌ها‎ ارائه شد‌ه‌است

مقر داده چیست؟

مقر داده (Database) یک دسته سازمان‌دهی گردیده از داده‌ها می باشد که به صورت معمول به طور الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می شوند و به آنها می‌اقتدار به طور الکترونیکی دسترسی داشت. با دقت به آنکه مقر داده‌ها امروزه صورت توسعه یافته و پیچده‌ای به خویش گرفته‌اند، پیاده سازی مقر داده معمولا با بهره‌گیری از طریق‌های پیاده سازی و سبک‌سازی قانونی اجرا می شود.

سیستم مدیر مقر داده (DBMS) معمولا قابل انعطاف‌افزاری میباشد که با کاربر پایانی، نرم افزار‌های کاربردی و خویش مقر داده برای تصویب و تحقیق داده رابطه داراست. DBMS قابل انعطاف‌افزاری است که علاوه قابلیت و امکان‌های مبنایی و اصلی برای سیستم مدیر مقر داده، قابلیت‌های ما یحتاج برای مدیر مقر داده را نیز در چنگ مخاطب قرار می‌دهد.

پژوهشگران کامپیوتری سیستم‌های مدیر مقر داده را بر مبنای سبک‌های مقر داده‌ای که از آن بهره میبرند، مجموعه‌بندی می‌نمایند. در ده سال ۱۹۸۰ میلادی، سیستم‌های مقر داده ارتباط‌ای (Relational Database Systems) متداول‌ترین نوع مقر داده محسوب می‌شدند. در نوع پیاده سازی مقر داده به طور ارتباط‌ای، داده‌ها در یک تیم از سطرها و ردیف‌های جدول‌ها سبک میگردند و اغلب اشخاص از لهجه SQL برای تایپ کردن داده‌ها در مقر داده و کوئری زدن (سوال و جواب) در آن استفاده می‌نمایند.


در ده سال ۲۰۰۰ میلادی، مقر داده‌های غیررابطه‌ای (Non-Relational Databases) که به آن ها NoSQL گفته می‌شود به محبوبیت متعددی دست پیدا کردند. برهان آنکه به این نوع از مقر داده‌ها NoSQL گفته می‌شود آن میباشد که درین نوع از مقر داده‌ها از نوع دیگری از لهجه پرسمان یا این که کوئری (Query Language) به کار گیری می گردد.

پیاده سازی مقر داده چیست ؟
پیاده سازی مقر داده، سازمان‌دهی داده‌ها بر طبق با سبک مقر داده هست. طراح گزینش می‌نماید که چه داده‌هایی بایستی ذخیره گردد و چه طور عناصر داده با یکدیگر لینک دارند. با این داده ها، آن‌ها می توانند داده‌ها را در یک سبک مقر داده برازش نمایند. پیاده سازی مقر داده مشمول طبقه‌بندی و شناسایی رابطه ها متقابل است. این ارائه نظری از مقر داده را «هستی‌شناسی» (Ontology) میگویند. هستی‌شناسی عقیده نهفته در پس پیاده سازی مقر داده میباشد.

پیاده سازی مقر داده مشمول تیم‌بندی داده‌ها و شناسایی رابطه ها متقابل می باشد. پیاده سازی مقر داده یک تیم از فرایندها می‌باشد که پیاده سازی، توسعه، پیاده‌سازی و محافظت سیستم‌های رئیس داده کسب و کار را تسهیل می نماید. یک مقر داده با پیاده سازی مطلوب، سازش داده‌ها را بهبود می‌بخشد و راجع به فضای ذخیره‌سازی دیسک مقرون به صرفه میباشد. طراح مقر داده تصمیم می گیرد که عنصرها داده چه‌طور با یکدیگر رابطه دارا هستند و چه داده‌هایی می بایست ذخیره شوند.

هدف ها اساسی پیاده سازی مقر داده تولید سبک‌های پیاده سازی فیزیکی و منطقی از سیستم مقر داده مطرح گردیده‌است. سبک منطقی روی نیازمندی‌های داده و داده‌هایی متمرکز میشوند که به طور جداگانه از ملاحظات فیزیکی ذخیره میگردند. این مورد خودش را کیفیت بالا آنکه داده‌ها ذخیره می گردند درگیر نمی‌نماید. سبک پیاده سازی داده فیزیکی دربرگیرنده ترجمه پیاده سازی منطقی مقر داده در یک رسانه فیزیکی با به کار گیری از منابع سخت‌افزاری و سیستم‌های قابل انعطاف‌افزاری مانند سیستم رئیس مقر داده (Database Management Systems | DBMS) میباشد.

سبک‌سازی و پیاده سازی مقر داده چیست؟
اولی کاری که طراح مقر داده بایستی جاری ساختن دهد تولید یک سبک داده مفهومی است که ساختار اطلاعاتی که باید در مقر داده مراقبت شوند را منعکس می‌ نماید. یک طرز برای پیاده سازی این سبک مفهومی، سبک موجودیت-ارتباط میباشد. برای پیاده سازی این سبک معمولا از ابزارهای پیاده سازی به کار گیری می‌نمایند.

روش دیگری که برای ایجاد کرد سبک داده مفهومی برای پیاده سازی مقر داده قابل استفاده است، زبان سبک‌سازی یکپارچه (Unified Modeling Language | UML) اسم دارد. یک سبک داده موفق به صورت صحیحی وضعیت عالم فرنگی که سبک شد‌ه‌است را منعکس می‌نماید. برای مثال، درصورتی که در دنیای حقیقی اشخاص می توانند بیشتر از یک شماره تلفن داشته باشند، در سبک قابلیت این آیتم وجود دارد که برای یک شخص بیش از یک شماره تلفن تصویب خواهد شد. پیاده سازی یک سبک مفهومی مستلزم حصول فهم و شعور کامل و ظریف آفریننده سبک پیرامون دامنه کاربردی است که قصد ساختن سبک برای آن وجود داراست.

کسب اینگونه درکی معمولا مستلزم آن میباشد که طراح، سوال‌های عمیقی را پیرامون موردها مد حیث سازمانی مطرح نماید که قصد ایجاد کرد مقر داده برای آن وجود دارد. تحت عنوان مثالی از این سوال‌ها می‌قدرت به طرح این سوال از یک کارخانه تولیدی اشاره نمود که «آیا مشتریان میتوانند نقش هواخواهی‌کننده نیز داشته باشند؟» و یا این که «درصورتی که یک مال با دو صورت مختلف از بسته‌بندی به فروش برسند، آیا تحت عنوان یک فرآورده واحد در نظر گرفته می گردند یا این که می بایست تحت عنوان دو فرآورده جدا و گوناگون محسوب شوند؟». تحت عنوان مثالی دیگر در‌این ارتباط می‌توان به طرح این سوال از یک سازمان هواپیمایی اشاره نمود که «چنانچه هواپیمایی از نیویورک به دبی از مسیر فرانکفورت جنبش نماید، تحت عنوان یک پرواز در نظر گرفته می‌گردد یا این که دو پرواز (و یا این که حتی سه پرواز)؟». جواب این سوال‌ها تعاریف کلمه و واژه‌شناختی مورد استفاده برای موجودیت‌ها (مشتریان، تولید ها، پروازها، بخش‌بندی پروازها) را فراهم می‌نماید.

گاهی ساخت یک سبک مفهومی داده دربرگیرنده ورودی‌هایی از فرایندهای بیزنس یا این که محاسبه جریان کاری در سازمان می گردد. این فعالیت قادر است به تبیین این مورد یاری دهد که چه اطلاعاتی در مقر داده ما یحتاج و چه چیزی قابل صرف‌حیث میباشد. اینگونه داده‌های از جمله برای گزینش اینکه داده‌های تاریخی می بایست مانند داده‌های اکنون حاضر در مقر داده ذخیره شوند یا این که نه، آیتم به کار گیری قرار میگیرند.

تشکیل داد یک سبک داده مفهومی که مخاطب از آن راضی باشد، گام بعدی برای ترجمه سبک به طرح‌واره مقر داده (Database Schema | اسکیمای مقر داده) هست که ساختار داده مربوط به داده‌ها را در مقر داده پیاده‌سازی می‌نماید. به‌این روند معمولا «پیاده سازی منطقی مقر داده» (Logical Database Design) گفته می شود و خروجی آن یک «سبک داده منطقی» (Logical Data Model) می باشد که به صورت یک اسکیما تعریف و تمجید میگردد.

در حالی که سبک داده مفهومی غیر وابسته از گزینش فناوری مقر داده میباشد (دسکتم به نظر نظری)، سبک داده منطقی به طور یک سبک مقر داده خاص تمجید میگردد که توسط سیستم مدیریت مقر داده نگهبانی می‌گردد. گاه از عبارت‌های سبک داده و سبک مقر داده تحت عنوان معادلی برای یکدیگر به کارگیری میگردد، در حالی که در واقعیت این دو عبارت بر دو معنا جدا از هم دلالت دارا هستند. درین نوشته‌ی‌علمی، از این دو عبارت برای معانی مجزای آن ها مستعمل است.

پیاده سازی مقر داده یکی دروسی می‌باشد که دانشجوها مجال کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر میل برنامه آن را در فهرست دروس اصلی خویش دارا هستند.طراحی سایت در مشهد در زمان فوق لیسانس نیز این درس در فهرست دروس اساسی دانشجویان مهندسی کامیپوتر-نرم‌افزار قراردارد. در درس اصول پیاده سازی مقر داده به مباحث ذیل پرداخته گردیده‌است.

مضمون‌ سیستم رئیس مقر داده رایا پارس (Database Management System | DBMS)
مفهوم داده، داده ها و علم
مضمون‌ مقر داده
مولفه‌های مقر داده
گونه های ارتباط و مختصات آن ها
جایگاه‌بندی صفت‌ها
مضمون‌ ساختار داده و گونه های آن
سبک‌سازی با شیوه موجودیت-ارتباط طراحی سایت (Entity-Relationship)
سبک‌سازی با شیوه موجودیت ارتباط بهبودیافته (Enhanced Entity–Relationship | EER)
اختصاص و سرایت کردن
سبک‌سازی معنایی
سبک‌سازی با طرز لهجه سبک‌سازی یک پارچهahrefs (Unified Language Model | UML)
اشکال عملگرها در مقر داده
معرفی لهجه پرسمان تشکیل داد‌یافته (Structured Query Language | SQL)
معماری مقر داده و گونه های آن
جایگاه‌بندی انواع سیستم‌های مدیریت مقر داده
مزایا و معایب سیستم‌های مدیر مقر داده
مفاهیم سبک داده ارتباط‌ای
جبر ارتباط‌ای و اکانت ارتباط‌ای
پیاده سازی منطقی مقر داده
پیاده سازی فیزیکی مقر داده
کلاً، دانشجوها دوران کارشناسی بایستی پس از تحقیق کتاب پیاده سازی مقر داده یک فهم و شعور کلی از مفهوم سیستم رئیس مقر داده، سبک‌سازی مقر داده، معماری مقر داده، پیاده سازی مقر داده و زبان پرسمان ایجاد کرد‌یافته یا این که SQL داشته باشند. در دوران فوق لیسانس، اشخاص مباحث خیال گردیده را با عمق بیشتری آموزش می بینند.

کتاب پیاده سازی مقر داده
فعلا یک کتاب به گویش فارسی، مرجع اساسی فراگیری پیاده سازی مقر داده به صورت خاص در زمان کارشناسی می‌باشد.

مفاهیم بنیادی مقر داده، محمدتقی شیخ رانکوهی، انتشار جلوه
یکی کتاب‌های دوستداشتنی برای اشخاصی که عشق‌مند به کمپانی در کنکور فوق لیسانس میباشند، در پی آمه میباشد.

کتاب درس و کنکور مقر داده‌ها، حمیدرضا مقسمی، تکثیر پیشرفت علم ها شالوده
کتاب مفاهیم بنیادی مقر داده و یا این که جزوه‌های آن به صورت معمول تحت عنوان مرجع مهم درسی در دانش گاه‌ها آیتم استعمال قرار میگیرد. در بازه زمانی فوق لیسانس معمولا از کتاب ها گویش مهم برای درس دادن درس پیاده سازی مقر داده توسعه یافته به کارگیری میگردد. بعضا از متداول‌ترین مراجع برای درس پیاده سازی مقر داده توسعه یافته به دنبال نقل شده‌اند.

مقر داده توسعه یافته، علی گردباد‌زاده مژدهی، انتشار اورنگ
مقر داده‌های توسعه یافته، محمد کریم ومهربان سهرابی، تکثیر: پوران تحقیق
Publisher: Addison-Wesley ,Ramez Elmasri and Shamkant b. Navathe ,Fundementals of Database Systems
Publisher: Connect Learn Succeed, Abraham Silberschatz and Henry F. Korth and s. Sudarshan, Database System Concepts
Hugh Darwen ,An Introduction to Relational Database Theory


کتاب مقر داده دکتر فرشید شیرافکن
در کتاب بدون پول مقر داده‌ها که بوسیله دکتر فرشید شیرافکن نوشتن گردیده است، استارت مفاهیم اول مقر داده تشریح میگردند. بعد از آن در فصل دوم، «نمودار موجودیت ارتباط» (Entity Relationship Diagram | ER) و در فصل سوم سبک ارتباط‌ای درس دادن میگردد. به‌دنبال، جبر ارتباط‌ای و SQL و در آخر، تعلق و نرمال‌سازی به زبانی بسیار معمولی نقل شده میباشد. از این کتاب می‌اقتدار برای شایستگی برای کنکور ارشد استفاده نمود. همینطور، می‌اقتدار از آن در کنار یادگرفتن‌های مقر داده فرادرس بهره برد. به‌دنبال، لینک دانلود بدون‌پول کتاب آموزش مقر داده‌ها‎ ارائه شد‌ه‌است

مقر داده چیست؟

مقر داده (Database) یک دسته سازمان‌دهی گردیده از داده‌ها می باشد که به صورت معمول به طور الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می شوند و به آنها می‌اقتدار به طور الکترونیکی دسترسی داشت. با دقت به آنکه مقر داده‌ها امروزه صورت توسعه یافته و پیچده‌ای به خویش گرفته‌اند، پیاده سازی مقر داده معمولا با بهره‌گیری از طریق‌های پیاده سازی و سبک‌سازی قانونی اجرا می شود.

سیستم مدیر مقر داده (DBMS) معمولا قابل انعطاف‌افزاری میباشد که با کاربر پایانی، نرم افزار‌های کاربردی و خویش مقر داده برای تصویب و تحقیق داده رابطه داراست. DBMS قابل انعطاف‌افزاری است که علاوه قابلیت و امکان‌های مبنایی و اصلی برای سیستم مدیر مقر داده، قابلیت‌های ما یحتاج برای مدیر مقر داده را نیز در چنگ مخاطب قرار می‌دهد.

پژوهشگران کامپیوتری سیستم‌های مدیر مقر داده را بر مبنای سبک‌های مقر داده‌ای که از آن بهره میبرند، مجموعه‌بندی می‌نمایند. در ده سال ۱۹۸۰ میلادی، سیستم‌های مقر داده ارتباط‌ای (Relational Database Systems) متداول‌ترین نوع مقر داده محسوب می‌شدند. در نوع پیاده سازی مقر داده به طور ارتباط‌ای، داده‌ها در یک تیم از سطرها و ردیف‌های جدول‌ها سبک میگردند و اغلب اشخاص از لهجه SQL برای تایپ کردن داده‌ها در مقر داده و کوئری زدن (سوال و جواب) در آن استفاده می‌نمایند.


در ده سال ۲۰۰۰ میلادی، مقر داده‌های غیررابطه‌ای (Non-Relational Databases) که به آن ها NoSQL گفته می‌شود به محبوبیت متعددی دست پیدا کردند. برهان آنکه به این نوع از مقر داده‌ها NoSQL گفته می‌شود آن میباشد که درین نوع از مقر داده‌ها از نوع دیگری از لهجه پرسمان یا این که کوئری (Query Language) به کار گیری می گردد.

پیاده سازی مقر داده چیست ؟
پیاده سازی مقر داده، سازمان‌دهی داده‌ها بر طبق با سبک مقر داده هست. طراح گزینش می‌نماید که چه داده‌هایی بایستی ذخیره گردد و چه طور عناصر داده با یکدیگر لینک دارند. با این داده ها، آن‌ها می توانند داده‌ها را در یک سبک مقر داده برازش نمایند. پیاده سازی مقر داده مشمول طبقه‌بندی و شناسایی رابطه ها متقابل است. این ارائه نظری از مقر داده را «هستی‌شناسی» (Ontology) میگویند. هستی‌شناسی عقیده نهفته در پس پیاده سازی مقر داده میباشد.

پیاده سازی مقر داده مشمول تیم‌بندی داده‌ها و شناسایی رابطه ها متقابل می باشد. پیاده سازی مقر داده یک تیم از فرایندها می‌باشد که پیاده سازی، توسعه، پیاده‌سازی و محافظت سیستم‌های رئیس داده کسب و کار را تسهیل می نماید. یک مقر داده با پیاده سازی مطلوب، سازش داده‌ها را بهبود می‌بخشد و راجع به فضای ذخیره‌سازی دیسک مقرون به صرفه میباشد. طراح مقر داده تصمیم می گیرد که عنصرها داده چه‌طور با یکدیگر رابطه دارا هستند و چه داده‌هایی می بایست ذخیره شوند.

هدف ها اساسی پیاده سازی مقر داده تولید سبک‌های پیاده سازی فیزیکی و منطقی از سیستم مقر داده مطرح گردیده‌است. سبک منطقی روی نیازمندی‌های داده و داده‌هایی متمرکز میشوند که به طور جداگانه از ملاحظات فیزیکی ذخیره میگردند. این مورد خودش را کیفیت بالا آنکه داده‌ها ذخیره می گردند درگیر نمی‌نماید. سبک پیاده سازی داده فیزیکی دربرگیرنده ترجمه پیاده سازی منطقی مقر داده در یک رسانه فیزیکی با به کار گیری از منابع سخت‌افزاری و سیستم‌های قابل انعطاف‌افزاری مانند سیستم رئیس مقر داده (Database Management Systems | DBMS) میباشد.

سبک‌سازی و پیاده سازی مقر داده چیست؟
اولی کاری که طراح مقر داده بایستی جاری ساختن دهد تولید یک سبک داده مفهومی است که ساختار اطلاعاتی که باید در مقر داده مراقبت شوند را منعکس می‌ نماید. یک طرز برای پیاده سازی این سبک مفهومی، سبک موجودیت-ارتباط میباشد. برای پیاده سازی این سبک معمولا از ابزارهای پیاده سازی به کار گیری می‌نمایند.

روش دیگری که برای ایجاد کرد سبک داده مفهومی برای پیاده سازی مقر داده قابل استفاده است، زبان سبک‌سازی یکپارچه (Unified Modeling Language | UML) اسم دارد. یک سبک داده موفق به صورت صحیحی وضعیت عالم فرنگی که سبک شد‌ه‌است را منعکس می‌نماید. برای مثال، درصورتی که در دنیای حقیقی اشخاص می توانند بیشتر از یک شماره تلفن داشته باشند، در سبک قابلیت این آیتم وجود دارد که برای یک شخص بیش از یک شماره تلفن تصویب خواهد شد. پیاده سازی یک سبک مفهومی مستلزم حصول فهم و شعور کامل و ظریف آفریننده سبک پیرامون دامنه کاربردی است که قصد ساختن سبک برای آن وجود داراست.

کسب اینگونه درکی معمولا مستلزم آن میباشد که طراح، سوال‌های عمیقی را پیرامون موردها مد حیث سازمانی مطرح نماید که قصد ایجاد کرد مقر داده برای آن وجود دارد. تحت عنوان مثالی از این سوال‌ها می‌قدرت به طرح این سوال از یک کارخانه تولیدی اشاره نمود که «آیا مشتریان میتوانند نقش هواخواهی‌کننده نیز داشته باشند؟» و یا این که «درصورتی که یک مال با دو صورت مختلف از بسته‌بندی به فروش برسند، آیا تحت عنوان یک فرآورده واحد در نظر گرفته می گردند یا این که می بایست تحت عنوان دو فرآورده جدا و گوناگون محسوب شوند؟». تحت عنوان مثالی دیگر در‌این ارتباط می‌توان به طرح این سوال از یک سازمان هواپیمایی اشاره نمود که «چنانچه هواپیمایی از نیویورک به دبی از مسیر فرانکفورت جنبش نماید، تحت عنوان یک پرواز در نظر گرفته می‌گردد یا این که دو پرواز (و یا این که حتی سه پرواز)؟». جواب این سوال‌ها تعاریف کلمه و واژه‌شناختی مورد استفاده برای موجودیت‌ها (مشتریان، تولید ها، پروازها، بخش‌بندی پروازها) را فراهم می‌نماید.

گاهی ساخت یک سبک مفهومی داده دربرگیرنده ورودی‌هایی از فرایندهای بیزنس یا این که محاسبه جریان کاری در سازمان می گردد. این فعالیت قادر است به تبیین این مورد یاری دهد که چه اطلاعاتی در مقر داده ما یحتاج و چه چیزی قابل صرف‌حیث میباشد. اینگونه داده‌های از جمله برای گزینش اینکه داده‌های تاریخی می بایست مانند داده‌های اکنون حاضر در مقر داده ذخیره شوند یا این که نه، آیتم به کار گیری قرار میگیرند.

تشکیل داد یک سبک داده مفهومی که مخاطب از آن راضی باشد، گام بعدی برای ترجمه سبک به طرح‌واره مقر داده (Database Schema | اسکیمای مقر داده) هست که ساختار داده مربوط به داده‌ها را در مقر داده پیاده‌سازی می‌نماید. به‌این روند معمولا «پیاده سازی منطقی مقر داده» (Logical Database Design) گفته می شود و خروجی آن یک «سبک داده منطقی» (Logical Data Model) می باشد که به صورت یک اسکیما تعریف و تمجید میگردد.

در حالی که سبک داده مفهومی غیر وابسته از گزینش فناوری مقر داده میباشد (دسکتم به نظر نظری)، سبک داده منطقی به طور یک سبک مقر داده خاص تمجید میگردد که توسط سیستم مدیریت مقر داده نگهبانی می‌گردد. گاه از عبارت‌های سبک داده و سبک مقر داده تحت عنوان معادلی برای یکدیگر به کارگیری میگردد، در حالی که در واقعیت این دو عبارت بر دو معنا جدا از هم دلالت دارا هستند. درین نوشته‌ی‌علمی، از این دو عبارت برای معانی مجزای آن ها مستعمل است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 22
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 1698
  • بازدید کلی : 2458
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی