loading...

اطلاعات جامع از طراحی سایت

بازدید : 14
دوشنبه 28 آذر 1401 زمان : 10:39

در دنیای امروز امکان ندارد کلمه و واژه‌هایی مانند وبگاه یا وب سایت و یا همان تارنما به گوشتان
نخورده باشد و با‌یقین بنا بر نیازهای مدرن، سر و کاری با این صفحه های اینترنتی داشته‌اید. ولی تا به موقتی تفکر کرده‌اید که تارنما چیست؟

در واقع سایت به صفحه در بستر اینترنت گفته می‌گردد که محتوا و اطلاعات مختلفی در آن قابل ارائه میباشد که در صفحه ها وب سایت به کاربران نشان داده میشود میتواند در انواع متن و تصویر و فیلم و پوشه های صوتی و... باشد.

هانگونه که ما یک قطعه زمین را در دنیای حقیقی برای زندگی یا کسب و کار اجاره میکنیم، می‌توانیم در دنیای اینترنت نیز همین عمل را انجام دهیم.طراحی سایت در مشهد یعنی می توانیم بخشی از اینترنت را اجاره کنیم و آن بخش را برای مدتی برای خود داشته باشیم. به قسمتی که در اینترنت اجاره می‌کنیم و برای مدتی متعلق به ماست سایت میگویند. در واقع وبسایت ها مرز و بوم های ما در اینترنت می‌باشند که میتوانیم از آن ها به شیوه های متعدد به کارگیری کنیم.

تمای وب سایتها برای اینکه از تک تک عالم قابل دسترس باشند بایستی بر روی شبکه جهانی وب قرار بگیرند.

خب موقتا شبکه جهانی وب چیه؟

در پاسخ به سوال web چیست، ممکن است بسیاری از اشخاص پندار کنند که اینترنت و شبکه جهانی وب مقوله یکسانی میباشند. رایا پارس البته با اینکه بسیار به هم نزدیک می باشند اما ساختار متفاوتی دارا‌هستند.

شبکه جهانی وب چیه؟

شبکه جهانی وب، مجموعه ای از وبسایت ها و صفحه ها تارنما هستند که در کامپیوترهای متعدد ذخیره شده اند. این کامپیوترها از طریق بستر شبکه اینترنت به یکدیگر متصل می باشند. تارنما ها دارای محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره می باشند. کاربران می‌توانند به محتویات این وبسایت ها از هر قسمتی از فقید از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند.

چهارچوب اصلی فضای وب، صفحه های سایت می باشند. هر یک کدام از این صفحات، دارای یک آدرس منحصربه‌فرد هستند، این آدرس URL نامیده می گردد. به گروه خاصی از صفحه های وب که به یک آدرس خاص متصل میباشند وبسایت گفته می شود. به عبارت دیگر شبکه جهانی وب همانند یک کتاب الکترونیکی بسیار بلندمرتبه هست، که در سرور های متعدد در سرتاسر فقید ذخیره شده اند.

خب هم اکنون این تارنما رو کی نوآوری کرده؟

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات آدم را برای همیشه تغییر تحول اعطا کرد.

او که با نام TimBL نیز شناخته می گردد، مخترع World Wide Web یا شبکه عالم‌گستر میباشد. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات ما یحتاج خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولی وب سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این وب سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در خصوص همین پروژه منتشر می کرد.

اولین وب سایت‌ها با کدهای بی آلایش HTML نوشته می‌شدند. صفحه ها این وب سایت‌ها مشمول سرتیتر و جمله و ابرمتن (Hypertext) بود که روی کاغذ نمایش رایانه‌های گوناگون به نمایش درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) به کارگیری می‌شد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحه های دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که مورد نیاز است بدانید این است که سایت‌ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیر­ی هستند ahrefs که یکی مهم ترین دستاوردهای تاریخ انسان به شمار میروند و این تازه وقتی میباشد که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند.

تفاوت وب و اینترنت
برخی از افراد از کلمه اینترنت و وب به عنوان مترادف به کارگیری می کنند و این دو عبارت را یکسان می‌پندارند. اینترنت در واقع یک شبکه بسیار تبارک از کامپیوترهایی می باشد که به یکدیگر متصل می‌باشند. اما شبکه جهانی وب، گروه ای از صفحات وب است که در‌این شبکه راه‌اندازی گردیده است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از اینترنت برای دسترسی به وب استفاده می کند. علاوه بر این، اینترنت این امکان را برای شما فراهم می کند تا به بقیه افراد پست الکترونیک ارسال فرمائید، با یکدیگر گفتمان نمایید و فولدر هایتان را به اشتراک بگذارید

تاریخچه ساخت وب سایت

طراحی وب چیست ؟
طراحی وب سایت به ایجاد کرد و راه اندازی صفحه های وبسایت گفته میشود که معمولا این فعالیت با کدنویسی به زبان‌HTML اعمال می گردد. آغاز، صفحات وب سایت‌ها با استفاده از لهجه HTML نوشته می‌شدند و آنگاه با استعمال از گویش CSS شکل ظاهری صفحه را تکمیل میکنند.
وبعد از آن با استعمال از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور صفحه ها طراحی شده پویا میشوند. به زبانی بی آلایش‌تر تمجید طراحی سایت عبارت هست از تشکیل داد صفحه های وب با به کارگیری از کد های زبانهای نرم افزار نویسی.
توجه داشته باشید که طراحی شکل ظاهری یک تارنما یا همان رابط کاربری به صورت تصویر در نرم افزار هایی مثل فوتوشاپ یا ادوبی ایکس دی را نمیتوان طراحی سایت نامید.

تاریخچه ساخت وب سایت
وقتی که Tim Berners-Lee در سال 1989 اینترنت را خلق و خوی کرد احتمالا فکرش را نمیکرد که دنیای اینترنت از آن فرصت تا این حد تغییر کند.در واقع تاریخچه ساخت وب سایت با تاریخ اینترنت گره خورده و بعد نسبتاً هرسال مبتلا تغییرات مهمی شد‌ه‌است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی بدون اینترنت و بدون تارنما ها برایمان طاقت فرسا باشد.

ابتدایی ترین پروسه رویش ساخت وب سایت مجال ظلمات بود، به این دلیل‌که صفحه ها کلاً سیاه و تیره بوده و صرفا چند پیکسل تک رنگ و که به رنج ممکن بود متحرک باشند بر روی آن قرار داشت. طراحی این وب سایت ها با به کار گیری از نشان ها و symbol ها ایفا می گرفت.

در سال ۱۹۹۰ لهجه نرم‌افزار نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ اولی وبسایت با یاری این لهجه طراحی و در فضای اینترنت قرار گرفت. و 1‌سال سپس یعنی در سال ۱۹۹۲ قابلیت و امکان جدول بندی یا Table هم به زبان اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان امداد می کرد مطالب وب سایت را بخش بندی و تروتمیز کنند و به نوعی تارنما ها موقعیت سازماندهی شده پیدا کرد. در آن فرصت حدود ۱۰ میلیون استفاده کننده از اینترنت به کارگیری می‌کرد و ۶۰۰ وبسایت به صورت فعال وجود داشت.

آنگاه در سال ۱۹۹۵ دو پلتفورم توانا وارد عرصه وب شد :

جاوا اسکریپ
این دو ابزار لبریز اقتدار و کاربردی به طراحان امداد کرد امکانات فوق العاده ای برای وبسایت های خود تشکیل داد کنند و یک موفقیت والا در طراحی وب بود. به عنوان مثال این امکانات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , ارتباط تصویری , چند رسانه ای و سایتهای زنده و …… را نام توفیق.

در سال ۱۹۹۶ با ۷۴ میلیون استفاده کننده اینترنتی و بیشتراز ۶۵۰ هزار وب سایت فعال در فضای اینترنت امکان های CSS و Frame هم به کمک برنامه نویسان و طراحان تارنما آمد.

CSS به کاربران یاری می‌کرد تمام تنظیمات مربوط به نوع فونت , رنگبندی و ریزه کاری وب سایت خود را در یک فولدر ذخیره کنند و مجبور نباشد در هر شیت از وبسایت مجدد کد نویسی کند و فقط مقادیر را از پوشه CSS بازخوانی کند.

Frame هم به طراح یاری می‌کرد که یک سری برگه از سایت خود را در یک پنجره مرورگر به مخاطب نمایش دهد و به مطرح شدن دیگر یک شیت دیگر از تارنما را در ورقه فعلی به مخاطب نمایش میداد.

در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ زبانهای اپلیکیشن نویسی زیر وب توسعه و گسترش کرد و لهجه PHP و همچنین نسخه نو CSS با نام CSS 3 معرفی شدند.لهجه پی اچ پی به طراح سایت کمک می‌کرد بتواند سایتی دینامیک فعال سازی کند که با مخاطب تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی در این گویش نرم افزار نویسی وجود داشت.که بعداز ورود آن سایتهای فروشگاهی و سایر سایتهای مدرن هم وارد فضای مجازی شدند.

تاریخ های اضافه شدن تکنولوژی های اساسی به وب سایتها :

جدول ها در طراحی وب سایت (1995)
جاوا اسکریپت (1995)
زمان اشاره گر ها - Flash (1996)
پیدایش CSS (1998)
قیام گوشی ها- شبکه ها و کادر ورک ها (2007)
طراحی وب سایت پاسخگو (2010)
طراحی وب سایت فلت (2010)

معرفی گونه های تارنما
در شرایط کلی می‌اقتدار انواع وب‌وبسایت را از یک‌سری لحاظ گزینه تحقیق قرار اعطا کرد:

از دید فنی
طرز کارایی
نرم‌افزار نویسی
انواع تارنما ها از لحاظ فنی

از نظر فنی تارنما ها به انواعی مانند داینامیک، استاتیک و ... تقسیم میشوند.
وب سایت استاتیک
وبسایت ایستا سایتی میباشد که قابل تغییر یا به روز رسانی نیست. این وب سایت ها به دو طریق HTML و فول فلش نوشته میگردند. مزایای وب سایت های استاتیک و پایدار به شرح تحت است:

برای طراحی وب سایت های استاتیک نیازی به اپلیکیشن نویسی ماهر ندارید. یک کار HTML نیز می تواند مراحل طراحی را اعمال دهد. این امر سبب کاهش هزینه های ساخت سایت می گردد.
از آنجایی که صفحه آرایی در سایت های استاتیک به صورت جداگانه جاری ساختن می شود، طراح میتواند هر ورقه را با ویژگی های منحصر طراحی کند.

اما معایب این نوع تارنما چیست؟
به روز تنها به وسیله طراح وب سایت امکان پذیر می باشد. در این باره، شما برای حذف و اضافه کردن محتوا کاملاً به طراح وابسته میباشید.
هزینه محافظت این وب سایت ها بیشتر میباشد زیرا صاحبان می بایست برای ویرایش محتوا هزینه جداگانه ای به طراح بپردازند و به صورت حضوری نمی توانند این فعالیت را اعمال دهند.
از آنجایی که آپ تو دیت رسانی در وبسایت های ثابت اجرا نمی شود، نمی توانند مرتبه های بالایی در موتورهای جستجو کسب کنند. (آیا تا به فعلا به کاغذ دوم حاصل گوگل رفته اید!؟)
این وب سایت ها انعطاف پذیر نیستند و امکان ارتباط بین کاربر و مدیر وجود ندارد. به همین استدلال کاربران عشق ای به وبسایت های ثابت ندارند.

وبسایت های پویا
وب سایت پویا سایتی هست که انعطاف پذیر هست و به مدیران اجازه دستکاری می دهد. این وب سایت ها با استعمال از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور و یا با سیستم رئیس محتوا یا CMS طراحی شده اند.

با استعمال از این سایت ها نیازی نیست که به کامپیوتر مسلط باشید یا برنامه نویسی بلد باشید تا بتوانید به راحتی به محتوای وبسایت خود دسترسی داشته باشید، هر زمان که خواستید آن ها را تغییر‌و تحول دهید و آپ دیت کنید. یکسری سیستم رئیس محتوا وجود دارااست که وردپرس یک کدام از شناخته شده ترین آنهاست.

سایت های پویا یا مبنی بر اپ می باشند یا به صورت نشانه گر پویا طراحی شده اند. وب سایت های Dynamic Flash بر روی پلتفرم Adobe Flash نمایش داده میگردند و به این ترتیب سنگین میباشند. سایت های سنگین دیر بار گذاری می گردند و در موتورهای جستجو رتبه زیر تری دارند. اگرچه این تارنما ها خسته کننده می باشند، ولی قشنگ و دیدنی هستند و برای کاتالوگ های معرفی محصول ها یا محتوای هنری مناسب می باشند.

گونه های وب‌تارنما از حیث طریق سعی
با تمرکز به طرز کارایی، وب‌سایت‌ها را می‌اقتدار به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد. سایت فروشگاهی، سایت شخصی، وبسایت شرکتی، سایت وکالت، ساخت وب سایت کاتالوگ و ... از جمله وب‌وبسایت‌های مختلفی می‌باشد که شما می توانید با تمرکز به ماهیت حصول‌وکار خود گزینش کنید.

سایت های شرکتی
سایت های شرکتی به سایتهایی گفته میشود که در ان یک شرکت و یا تولیدی به معرفی خدمات یا تولیدات خود می پردازد.

سایتهای شخصی
این سایتها برای معرفی یک فرد خاصی طراحی می‌شوند به عنوان مثال یک هنر پیشه یا یک مهندس و یا یک محصل..

که غرض قرار دادن اطلاعات این فرد در دسترس عموم می باشد

سایتهای فروشگاهی
دراین سایتها بیشتر هدف در فروش فرآورده می باشد که استفاده کننده سایت می‌تواند از این نوع سایتها متاع مورد نظر خود را خریداری کند

سایتهای خدماتی
سایتهای خدماتی سایتهایی می باشند که در ان به کاربر خود خدمات خاصی ارائه می گردد مثل دانلود فیلم ،ویدئو یا عکس و یا قابلیت و امکان ارتباط با دیگر افراد

اشکال تارنما از نظر نرم افزار نویسی
تعدادی از وب سایتها می‌باشند که به صورت اختصاصی برای یک عمل خاص طراحی شده اند که به اینها وب سایتهایی با طراحی اختصاصی گفته می گردد.

برای مثال ساخت وب سایت با لهجه php

طراحی وب سایت با لهجه پایتون

یک‌سری وب سایتهای می باشند که با سیستم های مدیریت محتوا و یا توسط تعدادی نرم افزارهایی به صورت آمار در دسترس می‌باشند که میتوان با انجام چندین تغییرات کوچک از انها بهره مند شد که به‌این نوع سایتها قالب آماده میگویند

در دنیای امروز امکان ندارد کلمه و واژه‌هایی مانند وبگاه یا وب سایت و یا همان تارنما به گوشتان
نخورده باشد و با‌یقین بنا بر نیازهای مدرن، سر و کاری با این صفحه های اینترنتی داشته‌اید. ولی تا به موقتی تفکر کرده‌اید که تارنما چیست؟

در واقع سایت به صفحه در بستر اینترنت گفته می‌گردد که محتوا و اطلاعات مختلفی در آن قابل ارائه میباشد که در صفحه ها وب سایت به کاربران نشان داده میشود میتواند در انواع متن و تصویر و فیلم و پوشه های صوتی و... باشد.

هانگونه که ما یک قطعه زمین را در دنیای حقیقی برای زندگی یا کسب و کار اجاره میکنیم، می‌توانیم در دنیای اینترنت نیز همین عمل را انجام دهیم.طراحی سایت در مشهد یعنی می توانیم بخشی از اینترنت را اجاره کنیم و آن بخش را برای مدتی برای خود داشته باشیم. به قسمتی که در اینترنت اجاره می‌کنیم و برای مدتی متعلق به ماست سایت میگویند. در واقع وبسایت ها مرز و بوم های ما در اینترنت می‌باشند که میتوانیم از آن ها به شیوه های متعدد به کارگیری کنیم.

تمای وب سایتها برای اینکه از تک تک عالم قابل دسترس باشند بایستی بر روی شبکه جهانی وب قرار بگیرند.

خب موقتا شبکه جهانی وب چیه؟

در پاسخ به سوال web چیست، ممکن است بسیاری از اشخاص پندار کنند که اینترنت و شبکه جهانی وب مقوله یکسانی میباشند. رایا پارس البته با اینکه بسیار به هم نزدیک می باشند اما ساختار متفاوتی دارا‌هستند.

شبکه جهانی وب چیه؟

شبکه جهانی وب، مجموعه ای از وبسایت ها و صفحه ها تارنما هستند که در کامپیوترهای متعدد ذخیره شده اند. این کامپیوترها از طریق بستر شبکه اینترنت به یکدیگر متصل می باشند. تارنما ها دارای محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره می باشند. کاربران می‌توانند به محتویات این وبسایت ها از هر قسمتی از فقید از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند.

چهارچوب اصلی فضای وب، صفحه های سایت می باشند. هر یک کدام از این صفحات، دارای یک آدرس منحصربه‌فرد هستند، این آدرس URL نامیده می گردد. به گروه خاصی از صفحه های وب که به یک آدرس خاص متصل میباشند وبسایت گفته می شود. به عبارت دیگر شبکه جهانی وب همانند یک کتاب الکترونیکی بسیار بلندمرتبه هست، که در سرور های متعدد در سرتاسر فقید ذخیره شده اند.

خب هم اکنون این تارنما رو کی نوآوری کرده؟

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات آدم را برای همیشه تغییر تحول اعطا کرد.

او که با نام TimBL نیز شناخته می گردد، مخترع World Wide Web یا شبکه عالم‌گستر میباشد. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات ما یحتاج خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولی وب سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این وب سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در خصوص همین پروژه منتشر می کرد.

اولین وب سایت‌ها با کدهای بی آلایش HTML نوشته می‌شدند. صفحه ها این وب سایت‌ها مشمول سرتیتر و جمله و ابرمتن (Hypertext) بود که روی کاغذ نمایش رایانه‌های گوناگون به نمایش درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) به کارگیری می‌شد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحه های دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که مورد نیاز است بدانید این است که سایت‌ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیر­ی هستند ahrefs که یکی مهم ترین دستاوردهای تاریخ انسان به شمار میروند و این تازه وقتی میباشد که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند.

تفاوت وب و اینترنت
برخی از افراد از کلمه اینترنت و وب به عنوان مترادف به کارگیری می کنند و این دو عبارت را یکسان می‌پندارند. اینترنت در واقع یک شبکه بسیار تبارک از کامپیوترهایی می باشد که به یکدیگر متصل می‌باشند. اما شبکه جهانی وب، گروه ای از صفحات وب است که در‌این شبکه راه‌اندازی گردیده است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از اینترنت برای دسترسی به وب استفاده می کند. علاوه بر این، اینترنت این امکان را برای شما فراهم می کند تا به بقیه افراد پست الکترونیک ارسال فرمائید، با یکدیگر گفتمان نمایید و فولدر هایتان را به اشتراک بگذارید

تاریخچه ساخت وب سایت

طراحی وب چیست ؟
طراحی وب سایت به ایجاد کرد و راه اندازی صفحه های وبسایت گفته میشود که معمولا این فعالیت با کدنویسی به زبان‌HTML اعمال می گردد. آغاز، صفحات وب سایت‌ها با استفاده از لهجه HTML نوشته می‌شدند و آنگاه با استعمال از گویش CSS شکل ظاهری صفحه را تکمیل میکنند.
وبعد از آن با استعمال از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور صفحه ها طراحی شده پویا میشوند. به زبانی بی آلایش‌تر تمجید طراحی سایت عبارت هست از تشکیل داد صفحه های وب با به کارگیری از کد های زبانهای نرم افزار نویسی.
توجه داشته باشید که طراحی شکل ظاهری یک تارنما یا همان رابط کاربری به صورت تصویر در نرم افزار هایی مثل فوتوشاپ یا ادوبی ایکس دی را نمیتوان طراحی سایت نامید.

تاریخچه ساخت وب سایت
وقتی که Tim Berners-Lee در سال 1989 اینترنت را خلق و خوی کرد احتمالا فکرش را نمیکرد که دنیای اینترنت از آن فرصت تا این حد تغییر کند.در واقع تاریخچه ساخت وب سایت با تاریخ اینترنت گره خورده و بعد نسبتاً هرسال مبتلا تغییرات مهمی شد‌ه‌است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی بدون اینترنت و بدون تارنما ها برایمان طاقت فرسا باشد.

ابتدایی ترین پروسه رویش ساخت وب سایت مجال ظلمات بود، به این دلیل‌که صفحه ها کلاً سیاه و تیره بوده و صرفا چند پیکسل تک رنگ و که به رنج ممکن بود متحرک باشند بر روی آن قرار داشت. طراحی این وب سایت ها با به کار گیری از نشان ها و symbol ها ایفا می گرفت.

در سال ۱۹۹۰ لهجه نرم‌افزار نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ اولی وبسایت با یاری این لهجه طراحی و در فضای اینترنت قرار گرفت. و 1‌سال سپس یعنی در سال ۱۹۹۲ قابلیت و امکان جدول بندی یا Table هم به زبان اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان امداد می کرد مطالب وب سایت را بخش بندی و تروتمیز کنند و به نوعی تارنما ها موقعیت سازماندهی شده پیدا کرد. در آن فرصت حدود ۱۰ میلیون استفاده کننده از اینترنت به کارگیری می‌کرد و ۶۰۰ وبسایت به صورت فعال وجود داشت.

آنگاه در سال ۱۹۹۵ دو پلتفورم توانا وارد عرصه وب شد :

جاوا اسکریپ
این دو ابزار لبریز اقتدار و کاربردی به طراحان امداد کرد امکانات فوق العاده ای برای وبسایت های خود تشکیل داد کنند و یک موفقیت والا در طراحی وب بود. به عنوان مثال این امکانات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , ارتباط تصویری , چند رسانه ای و سایتهای زنده و …… را نام توفیق.

در سال ۱۹۹۶ با ۷۴ میلیون استفاده کننده اینترنتی و بیشتراز ۶۵۰ هزار وب سایت فعال در فضای اینترنت امکان های CSS و Frame هم به کمک برنامه نویسان و طراحان تارنما آمد.

CSS به کاربران یاری می‌کرد تمام تنظیمات مربوط به نوع فونت , رنگبندی و ریزه کاری وب سایت خود را در یک فولدر ذخیره کنند و مجبور نباشد در هر شیت از وبسایت مجدد کد نویسی کند و فقط مقادیر را از پوشه CSS بازخوانی کند.

Frame هم به طراح یاری می‌کرد که یک سری برگه از سایت خود را در یک پنجره مرورگر به مخاطب نمایش دهد و به مطرح شدن دیگر یک شیت دیگر از تارنما را در ورقه فعلی به مخاطب نمایش میداد.

در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ زبانهای اپلیکیشن نویسی زیر وب توسعه و گسترش کرد و لهجه PHP و همچنین نسخه نو CSS با نام CSS 3 معرفی شدند.لهجه پی اچ پی به طراح سایت کمک می‌کرد بتواند سایتی دینامیک فعال سازی کند که با مخاطب تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی در این گویش نرم افزار نویسی وجود داشت.که بعداز ورود آن سایتهای فروشگاهی و سایر سایتهای مدرن هم وارد فضای مجازی شدند.

تاریخ های اضافه شدن تکنولوژی های اساسی به وب سایتها :

جدول ها در طراحی وب سایت (1995)
جاوا اسکریپت (1995)
زمان اشاره گر ها - Flash (1996)
پیدایش CSS (1998)
قیام گوشی ها- شبکه ها و کادر ورک ها (2007)
طراحی وب سایت پاسخگو (2010)
طراحی وب سایت فلت (2010)

معرفی گونه های تارنما
در شرایط کلی می‌اقتدار انواع وب‌وبسایت را از یک‌سری لحاظ گزینه تحقیق قرار اعطا کرد:

از دید فنی
طرز کارایی
نرم‌افزار نویسی
انواع تارنما ها از لحاظ فنی

از نظر فنی تارنما ها به انواعی مانند داینامیک، استاتیک و ... تقسیم میشوند.
وب سایت استاتیک
وبسایت ایستا سایتی میباشد که قابل تغییر یا به روز رسانی نیست. این وب سایت ها به دو طریق HTML و فول فلش نوشته میگردند. مزایای وب سایت های استاتیک و پایدار به شرح تحت است:

برای طراحی وب سایت های استاتیک نیازی به اپلیکیشن نویسی ماهر ندارید. یک کار HTML نیز می تواند مراحل طراحی را اعمال دهد. این امر سبب کاهش هزینه های ساخت سایت می گردد.
از آنجایی که صفحه آرایی در سایت های استاتیک به صورت جداگانه جاری ساختن می شود، طراح میتواند هر ورقه را با ویژگی های منحصر طراحی کند.

اما معایب این نوع تارنما چیست؟
به روز تنها به وسیله طراح وب سایت امکان پذیر می باشد. در این باره، شما برای حذف و اضافه کردن محتوا کاملاً به طراح وابسته میباشید.
هزینه محافظت این وب سایت ها بیشتر میباشد زیرا صاحبان می بایست برای ویرایش محتوا هزینه جداگانه ای به طراح بپردازند و به صورت حضوری نمی توانند این فعالیت را اعمال دهند.
از آنجایی که آپ تو دیت رسانی در وبسایت های ثابت اجرا نمی شود، نمی توانند مرتبه های بالایی در موتورهای جستجو کسب کنند. (آیا تا به فعلا به کاغذ دوم حاصل گوگل رفته اید!؟)
این وب سایت ها انعطاف پذیر نیستند و امکان ارتباط بین کاربر و مدیر وجود ندارد. به همین استدلال کاربران عشق ای به وبسایت های ثابت ندارند.

وبسایت های پویا
وب سایت پویا سایتی هست که انعطاف پذیر هست و به مدیران اجازه دستکاری می دهد. این وب سایت ها با استعمال از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور و یا با سیستم رئیس محتوا یا CMS طراحی شده اند.

با استعمال از این سایت ها نیازی نیست که به کامپیوتر مسلط باشید یا برنامه نویسی بلد باشید تا بتوانید به راحتی به محتوای وبسایت خود دسترسی داشته باشید، هر زمان که خواستید آن ها را تغییر‌و تحول دهید و آپ دیت کنید. یکسری سیستم رئیس محتوا وجود دارااست که وردپرس یک کدام از شناخته شده ترین آنهاست.

سایت های پویا یا مبنی بر اپ می باشند یا به صورت نشانه گر پویا طراحی شده اند. وب سایت های Dynamic Flash بر روی پلتفرم Adobe Flash نمایش داده میگردند و به این ترتیب سنگین میباشند. سایت های سنگین دیر بار گذاری می گردند و در موتورهای جستجو رتبه زیر تری دارند. اگرچه این تارنما ها خسته کننده می باشند، ولی قشنگ و دیدنی هستند و برای کاتالوگ های معرفی محصول ها یا محتوای هنری مناسب می باشند.

گونه های وب‌تارنما از حیث طریق سعی
با تمرکز به طرز کارایی، وب‌سایت‌ها را می‌اقتدار به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد. سایت فروشگاهی، سایت شخصی، وبسایت شرکتی، سایت وکالت، ساخت وب سایت کاتالوگ و ... از جمله وب‌وبسایت‌های مختلفی می‌باشد که شما می توانید با تمرکز به ماهیت حصول‌وکار خود گزینش کنید.

سایت های شرکتی
سایت های شرکتی به سایتهایی گفته میشود که در ان یک شرکت و یا تولیدی به معرفی خدمات یا تولیدات خود می پردازد.

سایتهای شخصی
این سایتها برای معرفی یک فرد خاصی طراحی می‌شوند به عنوان مثال یک هنر پیشه یا یک مهندس و یا یک محصل..

که غرض قرار دادن اطلاعات این فرد در دسترس عموم می باشد

سایتهای فروشگاهی
دراین سایتها بیشتر هدف در فروش فرآورده می باشد که استفاده کننده سایت می‌تواند از این نوع سایتها متاع مورد نظر خود را خریداری کند

سایتهای خدماتی
سایتهای خدماتی سایتهایی می باشند که در ان به کاربر خود خدمات خاصی ارائه می گردد مثل دانلود فیلم ،ویدئو یا عکس و یا قابلیت و امکان ارتباط با دیگر افراد

اشکال تارنما از نظر نرم افزار نویسی
تعدادی از وب سایتها می‌باشند که به صورت اختصاصی برای یک عمل خاص طراحی شده اند که به اینها وب سایتهایی با طراحی اختصاصی گفته می گردد.

برای مثال ساخت وب سایت با لهجه php

طراحی وب سایت با لهجه پایتون

یک‌سری وب سایتهای می باشند که با سیستم های مدیریت محتوا و یا توسط تعدادی نرم افزارهایی به صورت آمار در دسترس می‌باشند که میتوان با انجام چندین تغییرات کوچک از انها بهره مند شد که به‌این نوع سایتها قالب آماده میگویند

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 229
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 451
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 452
  • بازدید ماه : 664
  • بازدید سال : 2286
  • بازدید کلی : 3046
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی